Vladimír Novák: Opravdu je to kvalita. Jsem s tím spokojen.
14.10.2010 | Pavel Loužecký, Automatické vytápění | Pohled veřejnosti | Typ AK: kotel Guntamatic Biostar Flex / Box | Téma: Kotle Guntamatic
ROZHOVOR S MAJITELEM AUTOMATICKÉHO KOTLE GUNTAMATIC
Majitel kotle: | Vladimír Novák |
Bydliště: | Konojedy |
Typ bydlení: | rodinný dům |
Podlahová plocha domu: | 200 m2 |
Typ kotle: | Biostar Flex |
Výrobce kotle: | Guntamatic, Rakousko |
Výkon kotle: | 23 kW |
Palivo: | dřevěné pelety |
Kontakty: | telefon: 321 697 893 novakauto@volny.cz www.novakauto.cz |
Prohlédněte si rozhovor na YouTube:
PŘEPIS ROZHOVORU:
■ Já děkuji panu Novákovi, že nám umožnil po dvou letech ho opět navštívit a udělat s ním krátký rozhovor pro čtenáře magazínu AUTOMATICKÉ VYTÁPĚNÍ a ve stručnosti jenom řeknu, co nás sem přivádí.
My jsme tady byli zhruba před rokem, kdy jsme dělali písemný rozhovor, a vlastně uběhla další sezóna s kotlem Guntamatic BIOSTAR a nás i naše čtenáře by zajímalo, jak hodnotíte celé to fungování vaší kotelny po těch dvou topných sezónách?
Já jí můžu zhodnotit jedině kladně, protože vlastně všecko, co se tam o tom píše, tak všecko to umí. Bylo teplo, krásný, po celou zimu, nebo když jsem si vzpomněl, teplá voda po celý rok; ohřívám ji i v létě, a spotřeba v celku taky příjemná.
■ Já když jsem tady byl naposled, tak mě překvapilo to, že vy jste si přes léto přesně hlídal, kolik jste spálil pelet na ohřev jenom teplé užitkové vody. Tenkrát to někdy od 5.května do 5.října vycházelo pro pět dospělých lidí na 400 kilogramů. Sledoval jste to i v letošním roce?
No, je to tak...
■ Takže zase je to těch 400 kilogramů? Při dennodenním ohřevu vody pro pět dospělých lidí, protože vy máte tři dospělé děti, tak to stále vychází na těch 400 kilogramů pelet. Co dalšího byste mohl čtenářům po těch dvou letech říci?
Co bych mohl dalšího říct....? Opravdu je to kvalita. Jsem s tím spokojen.
■ Tak třeba jak často k tomu chodíte?
Jak často chodím? Jak si vzpomenu :-) Třeba jednou za týden. :-))) A nebo se na to podívám ráno, kolik je stupňů ....; bez obsluhy.
■ Takže tak, jak to bylo loňskou sezónu, tak ani v téhle sezóně se nestalo nic nepředvídaného, nebo nic vás nezaskočilo, co by způsobilo, že by doma nebylo teplo?
Akorát nějaký dětský nemoci, třeba tam byla volná hadice, pak mi to blbě fungovalo, nasávalo, ale to jsme vyřešili raz dva.
■ Jak často vynášíte popel?
Popel jsem naposledy vynášel na jaře. :-)))
■ To ho za vás vynáší někdo jiný?
Ne, ještě si to neřeklo :-)
■ Takže opravdu čekáte na to, až vám to tam kotel napíše, že chce vynést popel?
Vychází to – když se hodně topí – asi po dvou měsících, a když se topí míň, tak jsou to tři čtyři měsíce. Za ten rok opravdu čtyřikrát.
■ Takže přes to léto každopádně jedenkrát a při sezóně maximálně třikrát. Ten popel má stejnou kvalitu jak měl, když ten kotel byl nový, nebo se tam projevují stavy opotřebení, že by ten kotel spaloval hůř nebo by byla nižší účinnost a ty peletky by padaly nespálené?
S tím jsem se nesešel. Furt kvalitní popel....
■ Co s ním děláte?
Hnojím kytky... :-)
■ Teď se zeptám: Sledujete účinnost toho kotle, když tam k němu jdete? A kolik tam máte?
30%.
■ To máte modulaci výkonu, ne?
No...! :-))) Většinou ze začátku si chrochtá na těch 100%, pak to klesá ...
■ To je modulace výkonu, mě spíš zajímá přímo účinnost, jak je tam políčko účinnost.
Políčko účinnost?
■ Někdo říká, že tam má 93, někdo 94...
No to tam je ... 93....
■ Takže i po těch dvou letech ta účinnost zatím neklesla.
To tam je stoprocentně.
■ My jsme vás na začátku seznamovali s tím, že nás poprvé uvidíte až za čtyři roky, to znamená to bude v té době, kdy bude potřeba udělat první servisní prohlídka, kdy už by eventuelně mohlo dojít ke snížení té účinnosti na nějakých 92-91% a popřípadě, pokud by ten kotel byl namáhaný více, tak se to může - tahle servisní návštěva - uskutečnit i dříve, ale předpokládám, že u vás ten kotel běží ve standardním režimu, takže to budou ty čtyři roky.
Vypadá to tak, že jo... :-)
■ Když jste říkal, že tam byla nějaká ta dětská nemoc s tím, že se povolila nějaká hadice, jak na to zareagovali naši lidi, naše firma z hlediska toho servisu? Měl jste nějaký problém, že byste čekal dlouho na servisní návštěvu nebo to bylo promptně...?
To bylo promptně, to bylo hned. Jak se člověk ozve, tak hned telefon zpátky ...
■ Zkuste to kvantifikovat... To znamená, že jste zavolal já nevím v tolik, a v kolik tady byl servis?
Já si myslím, že se to vyřešilo hned v jeden den.
■ Hned v jeden den to bylo vyřešeno? To znamená, že vlastně ten barák ani nepoznal, že by se něco stalo?
Když je to v létě, tak mi to ani tak nevadilo, ale opravdu to bylo okamžitě vyřešeno. Okamžitě řešení. Nemůžu si na to stěžovat ...
■ My máme právě "problém" s tím, že vlastně každý zákazník chrlí samé superlativy na ten kotel, nebo na tu kotelnu, nebo na práci naší firmy, a těžko se tomu v dnešní době jakoby chce věřit, že něco takového existuje. A to samé se jim těžko věří, že by pelety mohly být plnohodnotnou náhradou za elektrické vytápění, za tepelné čerpadlo, popřípadě za vytápění plynem nebo topným olejem. Takže další otázka by zněla, jak to hodnotíte z hlediska komfortu, protože vy jste předtím měl elektrické vytápění a měl jste nějaké akumulační nádrže, které jste nabíjel...
Vzpomínal jste v tom předchozím rozhovoru, že tady byl problém s tím, že v momentě, kdy se i v létě ochladilo byť jenom na týden nebo na pár dnů, tak se to vlastně nevyplatilo, nebo jste vůbec nepřemýšlel, že byste to topení měl zapnout, kdežto teď, i v tom létě, když se ochladí nebo jsou nějaké vlhké dny, tak vám není zatěžko, nebo nedělá vám problém si na ten týden klidně přitápět... večer.
Jdu ke kotli, dám topení a za deset minut je teplo.
■ Za deset minut cítíte teplé radiátory... A v té souvislosti mi jde právě o to, jestli opravdu i po těch dvou letech dokážete nebo potvrdíte, že ten komfort je podobný tomu elektrickému vytápění, které jste tady měl?
No i s akumulačním kotlem, ten musí být natopený, když není natopený, tak nehřeje. Kdežto tady to je jako u plynu. Zapnu a jede.
■ Jak tohleto třeba zhodnotil ČEZ, který vám každý rok posílal vyúčtování? Pocítil jste nějakou nižší spotřebu nebo přijeli vám tu dělat kontrolu, jestli nemáte černé odběry nebo něco, že najednou spadla ta spotřeba tak nízko?
Kontroly nepřišli udělat, ale ještě rok jsem musel platit (zálohy) a po roce mi tedy vrátili 55 tisíc.
■ Takže to, co jste kdysi protopil, jak jste tenkrát říkal, že ten rozdíl mezi vytápěním a spotřebou elektřiny v domě je 40 – 50 tisíc, tak teď, když jste topil peletami, tak se defakto ukázala úspora 55.000 korun.
Teď vlastně elektřina půjde nahoru, když čtete ty novinové titulky, že elektřina půjde pro domácnosti o 18% nahoru, jak se na to tváříte, když už víte, že jste se oprostil od téhle závislosti?
Docela mě to těší :-)))
■ To znamená: nelitujete toho kroku?
Ne. Akorát do budoucna mám strach, jestli nám to nezdraží pelety. Aby se nám to neprodražilo a my se za 10 let nedostali na tu samou hranici... Aby pelety nestály 10 – 15 korun.
■ Já si myslím vlastně tím, že je podloženo a vypočítáno, že peleta se pořád vyplatí z hlediska toho, že má 3x menší energetickou potřebu na výrobu, než když spalujete klasickou elektrickou energii, tak tam vždycky ta úspora nějaká bude. Teď je to třeba nějakých příjemných řeknu 60–70% oproti tomu elektrickému vytápění, v budoucnu to může klesnout na nějakých 50-40%, ale vždycky tam bude výhoda toho, že to prostě bude jednak levné, a další věc je asi, že peleta má tu výhodu, že se dá skladovat, to znamená, že se jí člověk může předzásobit. Není to tak jako s tou elektřinou, kterou si vlastně dopředu nenakoupíte a nemůžete spekulovat na výkyvy trhu z hlediska ceny, že nejlepší ceny jsou v květnu a v červnu a ty horší ceny jsou zase potom v sezóně, co je to období teď.
Kdy vy jste nakupoval pelety letos?
Letos jsem nakupoval pelety teďka v srpnu, takže vlastně tam byla cena bez dopravy. Zvýhodněná.
■ Takže vy jste měl větší množství než 4 tuny?
Já jsem měl 43 metráků.
■ Čili 43 metráků vám vydrží v tomhle objektu na jak dlouho?
Do konce února.
■ Takže už to jaro jakoby vezmete pelety na další sezónu a jaro pokryjete nějakou tunou k tomu?
Vždycky jsem to tak dělal. Když jsem si koupil třeba paletu nebo dvě palety, myslím....
■ Kdy jste třeba letos začali topit? Nebo kdy jste to přepnul z letního režimu na zimní?
Já ještě nemám zimní režim, ještě jedu letní, a když je potřeba ... Já nevím, třeba za chvíli to půjdu zapnout. A v osm nebo v devět to vypnu.
■ Jak proběhlo to letošní plnění peletami? V minulosti jste měl nějaký konflikt s řidičem cisterny, oni ho mezitím vyměnili, teď mají jiného řidiče....
Teď mají šikovného kluka, je vstřícnej ... opravdu člověk, který tam patří.
■ Jak se to projevilo? Nebo jaký je v tom rozdíl? Člověk si řekne: hele přijede cisterna s peletama a záleží na řidiči... Pro laika je to prostě nepochopitelné. V čem je rozdíl?
V přístupu. Přijde a má k tomu jiný přístup.
■ Točit volantem asi umí každý stejně, ale ve vystupování k lidem a z hlediska dbaní nějakých požadavků uživatele, to už je něco jiného.
To je něco jiného...
■ To plnění tedy proběhlo naprosto bez problémů?
To je v pohodě. Dneska mají kluci – už zas to vylepšili, že on má od té cisterny hadici, hadici si natáhne, a když to má do oblouku, tak tam dá už jen tu ocelovou ... a za půl hodiny je pryč.
■ Ona už letos ta cisterna používá vlastně odtahový ventilátor. Projevilo se to nějak ve zmíněné prašnosti v kotelně, nebo mělo to nějaký pozitivní efekt?
Já už jsem ho vlastně požadoval vloni (- to ho ještě neměli..) měl, už ho tady měl, protože mně jel první sem, proto jsem požadoval, že chci plnění, ale s ventilátorem, že chci odtah. On řekl, že to stojí velké peníze a že jestli počkám 14 dní. No a pak tedy něco sehnal, dali to dohromady, a od té doby to funguje. Takže dobrý jako, jo.
(Otázka na manželku: Kolik se změnila prašnost? Ze sta na deset procent, viď? – No to určitě.).
Kdežto předtím přišel borec a dej sem hadr, mokrej, a budeme tam jak mlynáři .... Takováhle služba je čertu.
(Manželka: Ale my jsme to měli všude. Teď je to dobrý. Teď dám jenom dole pod dveře na práh hadr, ani není mokrý, jen hadr tam položím - a je to dobrý. Nikam se to nedostane.)
Takže to odsávání ... Ano, není to všemohoucí, ale říkám: ze sta procent na deset procent....!
■ Vy jste byl vlastně po tom prvním plnění takový jako rozhozený v tom, že jste i uvažoval o tom, že zrušíte ten textilní zásobník a že byste si to nechal předělat buď ven, nebo na pevné textilní silo tak, jako je to u pana Synáčka, aby nedocházelo právě k úniku té prašnosti. To znamená – rozumím tomu dobře – že tyhle myšlenky vás už opustily a zůstanete u tohoto řešení, akorát každá cisterna, která by tady přijela s plněním, musí mít vždycky odtahový ventilátor?
Měl by mít. Bez toho to nejde.
■ Jak třeba probíhalo čištění komína? Nebo dělali jste vůbec nějaké čištění komína?
Komín? Jako od kotle? :-))) Ten je čistej....
■ Takže jste na něj ještě nesahali?
Jen vysavačem tam projedu dole, ale celý komín není potřeba. Já vezmu zrcátko, kouknu a on je čistej jako slovo boží. Takže tam není vůbec nic.
■ A dole v tom komíně - je tam nějaký prach?
No dvě-tři kila prachu za celou topnou sezónu.
■ A kotel nějak čistíte? To jednoroční čištění děláte?
No, to jo, vysavačem.
■ To znamená ty lopatky odtahového ventilátoru ometete, povysáváte.... A nějaké další čištění?
Jenom do trubky to vždycky strčím, když je trubka od toho, tak tam strčím vysavač, protože ta trubka má tři centimetry a opravdu – když z toho vymetám popel , tak to udělám i v té trubce. To mi nic neudělá. Vezmu vysavač .... a je to.
Předchozí rozhovor v magazínu AUTOMATICKÉ VYTÁPĚNÍ:
09.06.2009 | Vladimír Novák, Konojedy
Rozhovor s majitelem kotle Biostar Box 23 kW Vladimírem Novákem z Konojed u Kostelce nad Černými lesy. Kotel Biostar jste si pořídil v říjnu 2008. Proč jste se rozhodl pro značku Guntamatic? || Tři roky jsem přemýšlel o tom, čím topit. 22 let jsme vytápěli náš dům pomocí elektriky, respektive elektroakumulačních nádrží Velorex. Ale protože cena elektřiny neustále stoupá (já jsem například ročně zaplatil za elektřinu 80.000 korun !!!- v tom jsou náklady cca 15.000 korun na spotřebovanou elektřinu pro dům), tak jsem přemýšlel čím to nahradit, abych ušetřil, a zároveň aby se mi to komfortem vyrovnalo té „elektrice“, která byla opravdu bezobslužná.
Rozhovor vedl: Libor Směja, jednatel firmy ESEL TECHNOLOGIES s.r.o.
Foto a zpracování videa: Pavel Loužecký, šéfredaktor magazínu AUTOMATICKÉ VYTÁPĚNÍ
© říjen 2010
Copyright© Pavel Loužecký,
2010
Všechny články autora
|
Poslat článek e-mailem
|
Tisk
Napište i Vy článek do našeho magazínu! Stačí se jen zaregistrovat
Všechny ohlasy na tento článek
Vložte Váš OHLAS na tento článek
Další články na toto téma:
- Kotlíková dotace na kotelnu s kotlem Guntamatic Biosmart až 199.427,- Kč.
- Dny otevřených dveří v automatické kotelně v Týně nad Bečvou
- Dny otevřených dveří v kotelně Guntamatic a v Salonu kotlů.
- Návštěva kaskádové kotelny Guntamatic 2x100kW po 42 měsících provozu.
- Hybridní řešení Guntamatic - kotel na pelety + tepelné čerpadlo
Nejčtenější články:
Další články v této rubrice:
Copyright © Automatické vytápění, esel – 2008 | O magazínu | Webdesign: Loužecký.cz