Tomáš Novotný: Guntamatic je mercedes mezi kotli

17.09.2010 | Pavel Loužecký, Automatické vytápění | Pohled veřejnosti | Typ AK: kotel Guntamatic Biostar W | Téma: Kotle Guntamatic

ROZHOVOR S MAJITELEM AUTOMATICKÉHO KOTLE GUNTAMATIC

Majitel kotle: Tomáš Novotný
Bydliště:    Městečko (u Křivoklátu) 
Typ bydlení: rodinný dům
Podlahová plocha domu:  230 m2
Typ kotle:  Biostar W s týdenním zásobníkem
Výrobce kotle: Guntamatic, Rakousko 
Výkon kotle: 23 kW
Palivo: dřevěné pelety
Kontakty:  telefon: 602 527 421  
e-mail: 
 noka@ac-noka.cz

  ¨

  Prohlédněte si rozhovor na YouTube (délka: 12:55 minut)


 

  
  
  
 

PŘEPIS ROZHOVORU:

Čtenáře by určitě zajímalo, kdy jste se rozhodl, že vyměníte ten starý kotel a proč to bude zrovna kotel automatický?

Bylo to hlavně kvůli zvýšeným nákladům na topení se dřevem a hlavně potom co se týká práce, protože práce se dřevem tady byla hrozná.

To znamená, že dřevo jste ani neměl problém sehnat, ale trávil jste u toho spoustu času. Sklad dřeva byl tam, kde je teď sklad pelet?

Částečně tam a částečně venku, protože dřevo nikdy nebude tak suché, aby mělo správnou výhřevnost.

Takže jste nikdy nedosáhl ani té požadované výhřevnosti, aby to bylo v pohodě. A původní kotel stál tam, kde stojí ten nový?

V zásadě ano, byl akorát obráceně. Nejdřív to byl ATMOS, ten velmi rychle vyhořel (vydržel 4 roky), pak jsme kupovali VIADRUSe, který sice vydržel, ale netopil.

Takže jste v poslední době vyměnil dva kotle?

Během posledních dvaceti let celkem tři.

Proč jste se rozhodl zrovna pro Guntamatic?

Tak byly to reference, protože jsem byl několikrát v Rakousku na horách, a když jsme si poprvé volali, tak jsem začal zjišťovat, co je to za firmu a tak, a tam jsem tedy opravdu viděl tři kotelny Guntamaticu, jedna byla asi 30 let stará a tam topili stále dřevem. Dvě byly novější – tam už topili peletami, a tak jsem do toho šel. Byla to kvalita téhle firmy.

■ A nezjišťoval jste nějaké jiné firmy?

Tady v Čechách jich moc nebylo, to víte sami, že tenkrát tady od Guntamaticu ještě nebylo moc kotlů, a mám kamaráda, který dělá kotelny v Německu, a ten prohlásil, že Guntamatic je mercedes mezi tím. Takže to mě přesvědčilo.

A jak jste spokojen s Guntamaticem?

Já velice. Akorát mě mrzí, že nemám větší kotelnu, abych to tam nemusel každý týden doplňovat.

To znamená, že pokud byste měl větší prostor, tak jste se rozhodl určitě pro variantu Flex, která je s tím sezónním zásobníkem?

To jednoznačně.

Jak dlouho máte Guntamatic?

Tohle bude třetí sezóna, třetí zima.

A jak jste spokojen po třetí sezóně s kotlem?

V zásadě nadmíru, protože už jsme tak nějak vyladili ty začáteční problémy s tím nastavováním, potom nám hodně pomohli vaši lidi, kteří už tu dvakrát byli to nějak přenastavit a doplnit informace. Musím říci, že na ten kotel prakticky nešáhnu celou zimu, maximálně si na tom termostatu v baráku přidám 3 stupně nebo uberu...

Vy máte ten termostat s displejem?

Přesně tak. Já mám navíc od vás smontovaný ten termostat do baráku, který ještě zkvalitnil topení.

To znamená, že ten komfort se ještě zvýšil?

Úplně.

Chodíte na kotel koukat do kotelny (na displej) nebo se koukáte jen na spotřebu?

Protože jsme lidé z vesnice, tak když si chce člověk v sobotu odpočinout, tak si ty montérky oblékne, jde se tam podívat, jak to funguje a jde zkontrolovat tu násypku. V zásadě nasýpám násypku jednou týdně, když je taková normální zima. Když je mínus dvacet, tak dvakrát do týdne.

Popel vynášíte jak často?

Jednou za měsíc.

A už je to plné?

V zásadě ne. To jen proto, že už mi to nedá, tak to otevřu a vysypu sám.

Jak velký prostor vytápíte, kolik máte podlahové plochy?

230 m2 je celý barák.

Vy máte verzi 23 kW?

Ano, já mám 23 kW, ale musím říct, že jsme mohli klidně zvolit tu verzi slabší, kterou jste nám radili. Já jsem měl tenkrát strach, ale pohoda...

Na jakou teplotu vytápíte vnitřní prostory?

Tak ono je to dost těžké říct, protože nahoře je krásně nějakých 24 stupňů, ale dole, protože máme otevřené celé schodiště a měli jsme dlouho obývák pod schodištěm, tak tam je 22 stupňů, ale to je taková teplota, kterou nemůžu úplně změřit.

Co říká třeba ženské osazenstvo v domě, které má rádo teplo?

No musím říci, že ženy z naší domácnosti jsou z toho tak nadšené, že spíš už do té kotelny vůbec nelezou a místní dámy, které to viděly, tak každého místního kamaráda přemlouvají, aby jim to koupil taky.

Takže všechny ženy z města by to chtěly taky... A vy ohříváte i teplou užitkovou vodu?

No jednoznačně.

Jak máte velký bojler?

Zatím 200 litrů. Chtěli jsme už na začátek koupit ten váš bojler, bohužel na to nebyly zatím peníze, a za druhé chceme řešit rekonstrukci tak, že to budeme brát i s topením do podlahy, které budeme příští rok předělávat.

Takže v momentě, kdy se bude příští rok rekonstruovat připojení, tak přijde i ta změna, kdy se koupí bojler Guntamatic?

V podstatě jo.

Po těch zkušenostech, kdy máte kotel už třetí sezónu, volili byste jiný typ kotle, jinou značku?

V zásadě ne, protože jsem viděl tři kotelny řešené podobně, to znamená na pelety. Tady bohužel v tomto kraji, přestože jsme v CHKO (chráněné krajinné oblasti), tak tady není plyn, takže my nemůžeme mít ani nic jiného. Buď je to automat na uhlí, nebo je to dřevoplyn, nebo je to automat na pelety; a já osobně bych do ničeho jiného nikdy nešel.

Pokud se vás někdo zeptá, tak doporučujete dál?

No jednoznačně. Já už jsem tu měl asi čtyři lidi, kteří to chtěli vidět a byli z toho až unešený.

Jak jste byli spokojeni se službami firmy ESEL?

Co se týká montáže, tak to mě dost překvapilo, protože to byly první firmy, které přijedou, udělají nabídku, během dvou dnů se to namontuje, spustí a od té doby se nic neřeší. Co se týká servisu, tak zatím jsme žádný servis neřešili, akorát to maximální nastavování. Tady byl problém, že jsme koupili myčku, která potřebuje teplou vodu, takže my jsme vlastně bojler, který jsme dotápěli na nějakých 75 stupňů, museli snížit na 60 stupňů a začalo se to hádat jakoby s nastavením do baráku, takže pak jsme museli přenastavit trochu časování a od té doby to funguje dobře.

Topíte dřevěnými peletami. Jaké máte s nimi zkušenosti a jaké máte zkušenosti se zajištěním dostupnosti pelet? Byl někdy problém, že by nebyly pelety?

Tak to se týká od vás, tak nikdy nebyl problém, samozřejmě problém je spíš s cenou, protože když jsme kupovali ten kotel, tak cena byla nějakých 3,20 Kč – 3,30 Kč, když jsme to začali počítat. Samozřejmě od té doby cena několikrát vzrostla, ale protože jsme 2x koupili od vás a potřetí na tuto zimu, tak jsme to koupili ještě v lednu v únoru, takže ta dostupnost není problémová. Samozřejmě doprava pelet je trošku problém, ale to se dá vždycky nějak vyřešit, takže co se týká pelet, nevidím problém. Spíš mně stále nabízejí nějaké nekvalitní pelety, a to vím, že jsme se bavili v tom Rakousku v penzionu, tak mi jasně řekli, že nekvalitní pelety znamenají velký problém s kotlem jako takovým - a to prostě nechci.

U toho kotle za tu dobu, co ho používáte, nastaly nějaké technické problémy?

Akorát zezačátku se začalo několikrát sekat to vysypávání nebo čištění toho roštu, dvakrát se to rozebralo, ale v zásadě se nepřišlo na nic jiného, než že tam byl možná nějaký grot na nějaké tyči, ten snad už odešel, takže od té doby to nedělá.

Po té instalaci měl jste nějaké problémy s námi, že tím to pro nás skončilo? Máte kladné pocity, jestli se o vás staráme i po těch dvou třech letech?

To jednoznačně. Samozřejmě my jsme se několikrát setkali na veletrzích, takže ty kontakty s vámi jsou, navíc prodejce, který to se mnou celé řešil, tak minimálně jednou za rok si zavoláme, jak to funguje, co dál, co ne a podobně, já jsem navíc koupil tady v obci další objekt na podnikání, kde jsem chtěl řešit topení, takže už tam také uvažuji nějakým způsobem o topení na pelety. Musím říci, že to nebude takovýhle objekt a nechci tam řešit velkou kotelnu, takže tam půjdu asi do pelet kamnových, kamnového typu jen do jedné místnosti. A jestli se to někdy otevře dál, protože chci z toho udělat hospodu, tak bych řešil kotelnu velikou.

Zjišťujete teď nějaké informace zpětně na webu, nebo chodíte třeba na náš portál A-VYTÁPĚNÍ?

Co se týká vás, tak ani moc ne, protože u těch automatů se toho tolik rychle neřeší. Viděl jsem ale několikrát jiné modely kotlů z České republiky i ze zahraničí, takže spíš porovnávám co je na trhu a co mám já doma, ale musím říct, že zatím jsem nic lepšího neviděl.

Bohužel ještě nic není. Chtěl byste nám navrhnout nějakou změnu, co bychom měli dělat lépe, nebo jinak, nebo jak doplnit zákaznický servis?

V zásadě co se týká těchto věcí, já nejsem až takový odborník na kotle. Až teprve když jsme to začali řešit, tak jsem o tom začal nějak přemýšlet, ale technicky si nedokážu představit něco lepšího, spíš samozřejmě – to řeknu na rovinu – když jsem potom poslal několik zákazníků, kteří by to chtěli, tak ta cena je bohužel tak strašně vysoká, že mnoho normálních lidí, kteří by to chtěli, tak na to nedosáhnou.

Ti nejbližší sousedé kolem vás už se byli podívat? Sledují vaše počínání v této oblasti?

V zásadě několikrát. Myslím, že pánové jsou naštvaní, protože když jim řeknu, že jsem šel přiložit a byl jsem tam dvě hodiny a mám to na celý týden, tak mi spíš nadávají, a pak mi nadávají znova, když ty jejich jim říkají doma, že potřebují tohleto, ale říkám: problém je ta cena, ta je pro normální lidi v současné době strašně vysoká.

Co byste doporučil našim budoucím zákazníkům, lidem kteří stojí před problémem, že ta cena je vysoká a teď zvažují, jestli do toho jít či nejít? Vyjadřuje ta cena to, co ten kotel umí?

Ona v zásadě vyjadřuje, ale řeknu to na druhou stranu: Vy jste jediná firma, která udělá komplexní dodávku, a všichni porovnávají jenom ceny kotle. Takže když jsem tady měl nabídku na ATMOS na dřevěné pelety, tak ten kotel stál sice 40 tisíc, ale celková dodávka se vším všudy vyšla na 180 tisíc, takže potom ta celková cena je někde jinde.

To znamená nekoukat jen po cenách kotlů...

Oni všichni jen kouknou na cenu a neřeší, že tam není čerpadlo a není v tom tohle, a není v tom regulace a další věci, a práce a podobě... Oni řeší vlastně jen to, že cena kotle je strašně vysoká, že to nechci a nezaplatím to, ale když potom vlastně napočítá topenáře, tak to vyjde zase ne o tolik levněji.

Kdybyste měl možnost v té době, kdy jste se rozhodoval, možnost navštívit nějakou kotelnu v Čechách, zajel byste tam?

Určitě, jednoznačně, protože když to vezmete, tak ta investice do toho topení je opravdu vysoká. Když jsem začínal, tak stály kotle 20 tisíc, na uhlí, na dřevo, na všechno prostě, a byly na krámě všude. Dneska když máte řešit automatické topení, aby byl klid, tak takových kotelen dneska ještě moc nestojí, a každý, kdo do toho chce dát tyhle velký peníze, tak to musí takhle zkontrolovat.

Pokud by tedy nějaký zákazník, který si prohlédne tuto reportáž, měl zájem podívat se do této kotelny, je možné, aby vás oslovil?

Není problém....

Děkuji za rozhovor.


Rozhovor vedl:  Libor Směja, jednatel firmy ESEL TECHNOLOGIES s.r.o.
Foto a zpracování videa: Pavel Loužecký, šéfredaktor magazínu AUTOMATICKÉ VYTÁPĚNÍ
© září 2010
 



Copyright © Automatické vytápění, esel – 2008 | O magazínu | Webdesign: Loužecký.cz